maanantai 6. elokuuta 2012

Aurinkoa kankaalle

Viime syksynä ja talvena tutustuin aurinkovärjäykseen ja ihastuin siihen todella. Kankaita tuli värjättyä melkoinen määrä, ei isoja paloja, mutta eri värisiä :-) Nyt pitäisi tietysti saada niistä jotakin tehtyä, mutta kun en millään raatsi niitä käyttää (taas olen outo) :-D Yhden työn jouduin kyllä pusertamaan lievän painostuksen alla ;-)

"Pitsiä ja palikoita"
Tuon kuvaaminen oli aika tuskaa, kun en oikein tiennyt, mihin sen olisin ripustanut. Kaikki tuohon työhön käytetyt kankaat on värjätty aurinkovärjäyksellä. Värit eivät toistu tuossa kuvassa ihan oikein, sillä reunuksen kankaat ovat paljon voimakkaamman väriset.

Tarina työn taustalla on sellainen, että silloin syksyllä 2011 yhdellä kurssilla kokeilin ensimmäisen kerran aurinkovärjäystä ja testasin varsin ennakkoluulottomasti erilaisten härpäkkeiden kykyä muodostaa kuvioita. Yksi niistä oli hopeanvärinen kakkupaperi. Lisäksi laitoin kankaalle tuollaisia palikoita, että sain loppuunkin jotain kuviota. Olin tosi yllättynyt siitä, miten hyvin kakkupaperi toimi tuossa. Olin ajatellut leikata nuo palikat tuosta ihan omaksi kangaspalakseen, mutta kurssin opettaja ehti estämään sen ja pyysi minua tekemään kankaasta työn joulun näyttelyyn. En ottanut pyyntöä ihan tosissani ja niin työ jäi tekemättä. Keväällä olin saman opettajan kankaanvärjäys-kurssilla ja taas innoissani aurinkovärjäsin kankaita. Ja tuon kurssin jälkeen opettajamme sai minut ylipuhuttua tekemään "kakkupaperikankaasta" seinävaatteen näyttelyä varten. Olin saanut aikaiseksi muutamia ihan kivoja "värisarjoja" aurinkovärjäyksellä ja niistä kankaista tein tuon reunuksen.


Tikkasin kakkupaperi-kukkaset kullanvärisellä langalla (näkyy tosi huonosti kuvassa) ja elämäni ensimmäisen kerran onnistuin kirjomaan ranskalaisia solmupistoja :-D

En ole ihan varma siitä, tykkäänkö tuosta työstä, mutta se on yhden kokeilun tulos. Toisella kertaa toisenlaista :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti